tisdag, mars 23, 2010

Lean back, relax and let the... Del 4

redan uppe i en halv vecka :)

Läsning och skrivning i Mörker

Jag skulle tro att ni som läser detta, håller med om det faktum att den mest kända av de olika vampyrnovellerna är den av Bram Stoker... Bra för dig! För du vet, jag har - eftersom detta arbete kräver detta, samt att jag tycker dessa litterära verk, är ohyggligt bra - läst en hel del vampyrnoveller och jag har insett att Bram Stoker: s bok är blott en mygga, i världen av de stora elefantförfattarna. Följer gör en lista över några av de mest kända. Märk att detta inte är en tidtabell av något slag.

Bram Stoker - Dracula (1897)

Joseph Sheridan LeFanu - Camilla (1886)

Sir Richard Burton - 25 sagor om en vampyr (1870)

Goethe - The Bride from Corinth (----)

John Staggs - Vampyren (1810)

John Polodoris - Vampyren (1819)

Thomas Preskett Priset - Vampyren Varney (1847)


... Och som du säkert har listat ut, så kommer jag att gå in mer på djupet på två av de författare som har hjälpt myten längst. Men först skall vi ta och kolla på de författare som många anser, startade det hela.

För att börja på ett ämne, kan jag berätta lite om de kvinnliga vampyrernas framkomst i olika historier. Det man vet är att den första kvinnliga vampyren i en historia – som faktiskt var en korthistoria – framträdde i J. L. Tieck’s ”Wake not the Dead”.
Den kvinnliga vampyren har blivit mycket större än den manliga – i alla fall denna tidsepok – det jag kan förklara detta med, är att sexualiteten – som är vampyrens hemlighet – är oerhört mycket starkare och skönare i den kvinnliga vampyren – samt att de flesta undergroundförfattarna som skriver om de Odöda, är homosexuella kvinnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar