måndag, mars 22, 2010

Lean back, relax and let the... Del 3

dag tre, del tre...

DEN FÖRSTA NATTEN

Så vart ska jag börja?
I början var det ljus... Eller mörker, om du så vill.

Den dödliga människan har en enastående relation med de Odöda. Det första mötet med denna mytologiska varelse hade ingenting med den kristna tron att göra, även om denna tro är ganska mycket intresserad av döden. När jag först läste detta, blev jag inte så förvånad som man kan tro, jag menar, äntligen har någonting inte blivit påhittade av Jesus Kristus följare. Legenderna om de Odöda är en av världens äldsta och mest älskade skräck faktorer genom tiderna, mest för den mörka sexualiteten, den stora rädslan för mörkret och rädsla för döden och andra sadistiska tankar. Det är som så, att egypterna och tibetanerna har, i deras “dödsböcker”, formler och annat som behövs för att väcka en död person till livet.
Själva ursprunget är ganska svår att sätta en markör på, men det är mest troligt att den har blivit skapad i östvärlden. Nu vet jag precis vad du tänker: Å nej! Nu börjar han tjafsa om Dracula och om Transsylvanien, det är jag trött på, jag vet ju allt om det!” Mitt svar på detta är “nej”. Jag kommer att tala om detta ämne lite senare. Det här kommer faktiskt att bli en hel bok, vet du. Vart var jag? Jo, mytens födelse. I Asien och östra Europa var, och nog fortfarande är, myten om den Odöda vampyren och Odöda gudar ett faktum.
Följande är en lista över några demoner som härjade i världen för länge sedan.

Ekimmu: en Odöd demon i Assyriska demonologin.

Ralarati: en version av en Odöd häxa i Hinduiska religionen.

Lamia: en grekisk demon med två huven som brukade - och fortfarande gör - röva bort små barn för att sedan dricka deras blod.

Som det står skrivet, så är myten om de Odöda väldigt levande i Grekland.
Så nu har vi lärt oss att mytens födelse var spridd över ett stort antal av våra östra grannländer. Dessa legender skrevs senare ner av olika s.k. Shamaner (vi kan säga att de var ungefär som de äldsta och visaste i byn).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar