lördag, mars 20, 2010

Lean back, relax and let the... Del 1

det som följer är det slutprojekt jag gjorde i gymnasiet. Helt oklippt och oförändrat... och säkerligen fullt med fel haha :) det kommer 1 nytt kapitel varje dag... om jag kommer ihåg

ROBIN GRAHMS
"LUTA DIG BAKÅT OCH SLAPPNA AV SÅ GÖR
VAMPYREN
ALLT JOBB"


I N N E H Å L L

Författarens notiser

Prolog

Den första natten

Läsning och skrivning i mörker

Bram stoker och hans Dracula

Kort om Joseph Sheridan LeFanu

Troliga vampyrer

Vlad Tepes, biografi

Elizabeth Bathory, biografi

Den moderna vampyren

Vampyren, filmstjärnan

Den Vita Vargen

Vampyrvirus

K-17

V5

Porfyri

Den sista timman

Källor, referenser

FÖRFATTARENS NOTISER

Hejsan, käre läsare. Detta, som du säkert vet redan - annars så hade du nog inte skaffat denna bok - så är det här en sorts sammanfattning och analyserande antologi, av allt som har med den mytologiska (?) Varelse, kallad vampyren, att göra.
Varför jag då skriver detta, tvistar de lärde om, men vad jag kan säga helt ut, är att jag har länge tyckt att det fattas något i den “vampyriska” litteraturen. Vad jag har sett, så finns det inget litterärt verk av detta slag på marknaden, och vad är bättre än att göra något åt saken själv? Jag ser inga som helst hinder för det i alla fall. En sak till, bokens kapitel kommer inte att stå i någon sorts ordning, i alla fall inte i en ordning som är självklar. Varför då? Frågar du. Jo, därför att om jag skulle skriva ihop alla kapitel skulle det bli ännu svårare att fatta något.
Så att ni ska få lite inblick denna bok, så tänker jag nu förklara vad boken går ut på: eftersom de saker jag tar upp, är för det mesta olika myter och legender, så kan jag inte vara alltför källkritisk… det skulle skada myternas rykte. Sen vill jag påpeka att de saker som inte är myter – jag berättar vilka de saker är i de relevanta kapitlen – är jag nästan fanatisk källkritisk, detta, för att inte skada de ursprungliga fakta som har hittats av diverse arkeologer och historiker. En gång till: detta är en faktabok, men den är skriven med lite cyniska tankar kring sakerna – ta det inte på största allvar, ta det på dödligt allvar.

Bara för att göra saker å ting klart för er, så börjas denna bok skrivas den 11 februari 2004. Klockan är nu 18.02

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar