måndag, september 04, 2006

LABORATION: Excel & Word

Det här är ju då en fortsättning på ett tidigare inlägg i denna blogg, så ni kan ju välja att läsa den först.

Så!
Nu är den första labben inskickad och klar. Hur det ska gå med den har jag emellertid ingen aning om. Men från och med nu så kan jag inte ändra den iaf.

Dom mattematiska kalkylerna man skulle göra i andra delen i labben var till en början lite trixiga. Men efter ett tag med lite tänkande och funderingar gick det bra.

Det jag kan säga ha lärt mig i denna labb kan sammanfattas med ordet "formler". Innan denna kurs hade jag bara små kunskaper i Excel, och dom kunskaperna innefattade hur man skapade enkla diagram. Det jag inte visste i Excel, var hur man skrev formler och speciellt stora formler - enkla formler som =SUM(A1+A2) hade man använt i tidigare skolår - hur man räknar ut saker som har antigen hundratals eller tusentals olika "stopp" hade jag ingen aning om hur man gjorde.
Men efter denna labb så vet jag nu det...

Timmar som denna labb har upptagit kan inte vara någon stor siffra. Jag skulle gissa på mellan 8 och 10 timmar. Ungefär ett medel på 2 h/dag och runt 4-5 dagar.

Om man nu ska säga nånting om svårighetsgraden på detta arbete är siffran 3 av 10 (där 10 är väldigt svårt) ett ganska bra uttalande. Det var några saker man inte kunde innan men dessa saker var ganska lätt att lära sig.

Till sista kan man säga att det var både bra och roligt att lära sig hur man använder ett av de två program som Microsoft har lyckats med (det andra programmet är Word 97).

Tills nästa gång/
Robin Grahm - creator and president of this blog, and soon-to-be Hollywood big-shot filmproducer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar