tisdag, mars 09, 2010

Novisens simtur i Livets Vatten

En studie. En följetång. I flera delar och kapitel och tillägg och inflikelser och referenser. Om mitt förhållande. Till whiskey. Varför jag dricker det. Vad jag tycker om det. Och lite annat. Vi börjar väll från början antar jag...

FÖRSTA BOKEN - Dåtid

1

Kommer inte ihåg när jag bestämde mig för att bli en whiskeydrickare. Måste ha kommit från far och hans bekanta. Även TVn har nog sått några frön. Kommer ihåg att... kommer egentligen inte ihåg någonting konkret om den tiden, allt bara flyter ihop till en stor boll av tidsaktiga... eh, saker.

2

Bestämde mig att Whiskey var coolt att dricka. Hade testat på öl och det var det värsta någonsin (återkommer till detta i en senare del). Ren sprit och vodka och liknande fick jag också testa på men även det var efter jag hade bestämt mig för whiskey (än en gång, återkommer senare). Det var lite mer "classy" än annat sprit liksom. Man sitter liksom och småsmuttar och spanar ut på omgivningen med en lågmäld look och känner att man har fan mer klass än pöbeln som dricker öl.

3

Första jag smakade var högst troligtvist en Bowmore. Ålder har jag ingen aning om tyvärr. Jag är vanligtvis urusel att hålla reda på sånt.. hursomhelst så gillar farsan Bowmore och således blev jag bjuden på en liten sådan. Vill minnas att jag höll minen ganska bra även om jag ville dö just då av att min mun och hals var i en brand värdig Saurons bastu. Inte särkilt trevligt. Jag återkommer senare till Bowmore. Andra jag smakade, och även tredje fjärde etc etc var Jack Daniels. Hårdrockssaften även kallad. Till första början smakade den likadant. Givetvis. Men efter ett tag då började man känna skillnaden. Skillnaden på skräp och kvalité då alltså. Doc fortsatte jag med JD då den är väldigt lättdrucken för en nybörjare som inte, än, får välja själv vad den vill testa på... det blev alltså det man blev bjuden på...

4

Första drinken på krogen blev ju givetvis en JD. "Cola till det?" frågar dom. "Nope" säger jag, "on the rocks!" Eftersom jag hört det uttrycket i filmer och ville då använda det A.S.A.P. Det gjorde jag fler gånger även om jag egentligen inte tyckte det var särkilt gott. Faktistk var "plain" mycket mycket godare men ju mer talesätt jag kan och använder detstå roli--

TO
BE
CONTINUED

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar