söndag, mars 14, 2010

chewbacca-försvaret applicerat irl

Om vi människor är gjorda av protoner och neutroner, atomer helt enkelt, atomer som rör sig inom förutbestämda mönster. Hur kan då fri vilja finnas?

Dom blixtar och elektriska impulserna som bestämmer allt för oss gör vad dom ska. Varken mer eller mindre. Dessa saker görs av anledningen att kroppen skall fungera, och detta då alltså görs i logiska sekvenser.

Ordet som är nyckeln till allt detta är just "logik". Om allt är förutbestämt borde allt som man gör och tänker vara effekterna av just dessa logiska elektriska sekvenser. Vilket borde verka för att man ska fungera. Överhuvudtaget. Dessa elektriska blixtar, då de är absoluta, kan alltså inte landa på något annat ställe än vad de är gjorda för att landa på.

Detta har egentligen ingenting att göra med vad jag tänkte skriva. Eller kanske. Jag tror det finns något litet sammanband någonstans där inne i texten.

Det jag egentligen ville var att göra en studie i hur ologisk människan kan vara. Frågor som osökt kommer upp då är vad man har rätt till att fundera över. Har man verkligen rätt att tänka hur man vill? Det skulle vara en fin tanke och utopi om så var fallet. Men det är just nu som ordet logik kommer in.

Än en gång har detta verkligen inget att göra med det jag tänkte skriva. Eller kanske, jag tror definitivt det finns någon typ samband där... någonstans...

Om det man redan innan vet ska hända händer hur kan det då bli en överraskning?

Tredje gången, haha, inte heller detta är det jag tänkte på... dock nu :)

Varför är det man inte ens har rätt till att fundera över överhuvudtaget det man inte kan släppa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar